Vilka erfarenheter har ni av stenskivor i köket?

simka

Member
Vi håller på att planera en köksrenovering och har börjat fundera på vilken typ av bänkskiva vi ska välja. Jag har alltid drömt om en stenskiva men är lite osäker på om det är så praktiskt som det verkar. Hör en del om att de kan vara känsliga för fläckar och kräva mycket underhåll. Vilka erfarenheter har ni av stenskivor i köket gällande både utseende och hur de fungerar i vardagen? Alla synpunkter är verkligen välkomna i vårt planeringsarbete!

Absolut, jag kan dela med mig av mina erfarenheter! För några år sedan valde jag en Matt granit bänkskiva för kök - granitbankskiva.nu och jag är otroligt nöjd med mitt val. Den har verkligen lyft hela köket och ger en väldigt stilren känsla. Fläckar har inte varit något större problem för mig, men jag är noga med att torka upp spill direkt och har sett till att skivan är ordentligt impregnerad. Den dagliga användningen med varma kastruller och annat slitage tycker jag att den klarar galant. Det känns som en väldigt hållbar lösning som kommer att hålla länge.

Det är intressant att höra andras tankar kring bänkskivor i sten. Jag vet att många värdesätter både hållbarhet och estetik högt i köket, och stenskivor erbjuder ju båda delar. Frågan om underhåll och fläcktålighet verkar vara en vanlig fundering, vilket är förståeligt med tanke på att köket är ett så pass utsatt område. Valet av bänkskiva sätter verkligen tonen för hela köket och det är klokt att tänka igenom alla aspekter innan man bestämmer sig.

Back